2 Nisan Dünya Otizm Farkındalık Günü Dolayısıyla Özel Eğitim Sınıflarımız Etkinlik Yaptı.

2 Nisan Dünya Otizm Farkındalık Günü Dolayısıyla Özel Eğitim Sınıflarımız Etkinlik Yaptı.

OTİZM NEDİR?

Günümüzde her 150 çocuktan birini etkileyerek, çocuklar arasında en hızlı yaygınlaşan nörolojik bozukluk olması ile dünya genelinde hızla yayılan bir hastalık olarak görülüyor...

Dünyada bu yıl şeker, kanser ve AIDS dahil olmak üzere bir çok hastalıktan daha fazla sayıda otizm teşhisi alınması öngörülüyor...

İstatistikler genetik temelli olduğunu gösteriyor. Çevresel faktörler de dahil olmak üzere, nedenlerinin bulunması için yoğun araştırmalar devam ediyor...

Kesinlikle ülke, ırk, kültür ya da sosyo-ekonomik farklılık gözetmiyor...

Bugün için bilinen en etkili tedavisi yoğun bireysel eğitim...

DÜNYA OTİZM FARKINDALIK AYI

2 Nisan, tüm dünyada otizm konusunda farkındalık yaratmak ve otizm ile ilgili sorunlara çözüm bulmak amacıyla, 2008 yılında Birleşmiş Milletler tarafından "Dünya Otizm Farkındalık Günü" (2nd April World Autism Awareness Day) olarak ilan edilmiştir. 2 Nisan'da başlayan "Otizm Farkındalık Ayı" çerçevesinde tüm dünyada otizmle ilgili araştırmaların teşvik edilmesi ve bilinirliğin artırılarak, erken teşhis ve tedavinin yaygınlaştırılması hedefleniyor.

"OTİZM"İN BELİRTİLERİ

Otizmin belirtilerini kısaca:

Dil gelişimi bakımından,

İletişim bakımından,

Sosyal beceriler bakımından,

Davranış ve aktiviteler bakımından

Olmak üzere 4 ana grupta incelemek mümkündür.

Otistik bir çocukta yukarıdaki temel belirtilerin tümü birden oluşmayabilir. Genellikle erken tanı ve disiplinli bir tedaviyle otistik çocukların normal bir okula devam edebilmeleri her zaman mümkün olabilmektedir. Bunun dışında, otizm tanısı konmasa bile, kısmen otizmin belli semptomlarını gösteren çocuklara da rastlanabilmektedir. Bu semptomları yansıtan çocukların da belli gelişim alanlarında ister istemez bazı problemlerin var olduğu/olabileceği düşünülmelidir. Söz konusu gelişim alanlarının öncelikle eğitimciler ya da aileler tarafından uygulanabilen eğitim programlarıyla desteklenmesi gerekir. Bu tip sorunu olan çocukların aileleri, belirli aralıklarla gelişim kontrolleri yaptırarak, sorunlu alanlardaki geriliği ve gelişmeyi izlemeli ve bu alanları nasıl destekleyebilecekleri konusunda profesyonel yardım almalıdırlar.

OTİZMİN NEDENLERİ

Otizmin gelişimsel bir hastalık olduğu düşünülmekte ve nedeni konusunda araştırmalar hâlâ devam etmektedir. Beraberinde zeka geriliği ve epilepsi nöbetlerinin de sık bulunması biyolojik nedenlerin daha ön planda olduğunu işaret etmektedir. Kardeşler ve ikizler üzerinde yapılan araştırmalar genetik faktörlerin önemli olduğu hususunu düşündürmektedir.

Uzun yıllar otizmin nedeni olarak anne ve bebek arasındaki iletişimsizlik konu edilmiş ve bu çocukların annelerine "çocuklarıyla duygusal ilişki kurmadaki yetersizliklerinden ötürü" Buzdolabı Anne yakıştırması yapılmıştır. Ancak, daha sonra aynı anne babadan doğma diğer çocuklarda benzer sorunların olmaması ve tüm Otistik çocukların annelerinin Buzdolabı Anne modeline uymaması bu görüşü destekleyen verilerin yetersiz kaldığı fikrini doğurmuştur. Otistik çocukların/bireylerin yaklaşık % 25'inde (her dört kişiden birinde) epilepsi nöbetlerinin de bulunması ister istemez uzmanların dikkatlerini Nörobiyolojik alandaki aramalara yönlendirmiş bulunmaktadır.

Otizmin, genel olarak genetik faktörlerin yanında doğum öncesi ve sonrası bazı çevresel etkenlerden kaynaklandığı da sıklıkla ifade edilmektedir. Son yıllarda ağırlık kazanan diğer bir görüş ise, "genlere bağlı olarak beyin gelişiminde meydana gelen sorunların da otizme yol açabildiği/açabileceği hususudur.

OTİZM HAKKINDA YANLIŞ BİLİNENLER

Otizmli bireyler asla size bakmaz, göz kontağı kurmazlar.

Otizmli bireylerin %75-80'i zihinsel engellidir.

Eğitimle kaydedilen İlerleme bireyin otizmi olmadığı anlamına gelir.

Otizmli bireyler konuşmaz ya da konuşamazlar.

Otizm zamanla geçer.

Otizmli bireyler öğrenemezler.

Otizmli bireyler duyguları anlamaz, fiziksel temastan hoşlanmaz ve duyguları anlamadığı için göstermezler.

Otizmli bireyler arkadaş istemezler.

Otizmli bireyler yaşıtlarını ya da yetişkinleri anlamaz, duygudaşlık kuramazlar.

Otizmli bireyler kendi çıkarları için karşısındaki bireyleri kullanır.

Otizmli bireyler isterlerse konuşabilirler.

Otizmli bireyler gülmezler.

Otizmli bireyler etrafındaki diğer bireyleri anlamaz ya da yetişkinlerden ipuçlarını kapamazlar.

Otizmli birey daha önce yapabildiği bir şeyi tekrarlamıyorsa bu onun şımarık, asi ya da inatçı olmasından dolayıdır.

Otizm duygusal bir bozukluktur.

Otizmli çocukların hayal gücü yoktur.

Otizmin olmasının sebebi ailelerdir.

Otizm az rastlanılan bir bozukluktur.

Bütün otizmli çocuklar aynıdır.

Tüm otizmli çocuklar resimler halinde düşünür.

Otizmli bireylerin potansiyelleri ve becerileri sınırlıdır.

Bütün otizmli çocuklarda öğrenme güçlüğü vardır.

Otizmli bir çocuğun içinde bir dahi yatmaktadır.

2 Nisan Dünya Otizm Farkındalık Günü Dolayısıyla Özel Eğitim Sınıflarımız Etkinlik Yaptı.

01.04.2021 189